Astaghfirullah!! Ternyata Banyak Umat Muslim Masih Banyak Yang Salah Mempraktikan Mandi Wajib, Kamukah Salah Satunya??

Mandi Mesti yaitu pengucapan yang mudah disebut, tetapi jangan pernah terkejut jika dijelaskan banyak umat Islam di tanahair kita yg tak sah mandi wajibnya karena tdk mengerjakannya dengan benar.
Untuk laksanakan mandi mesti yang benar, seorang ini tak dapat mengerjakannya dengan hanya mandi lewat langkah berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 situasi untuk membolehkan seorang ini meratakan air ke semua anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Perkembangan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, mengatakan, bagaimanapun, berdasar pada pengalamannya sebagai bekas kadi di Petinggi Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yg tidak memahami perkara itu.


” Menyebabkan, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu di antara rukun mandi harus iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Jika mandi harus tidak sah, ibadat yang diselesaikan oleh seorang ini dapat turut tidak sah. Itu menjadikan jika tidak lakukan mandi mesti dengan benar, ” tegas beliau waktu didapati ditempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi harus yg sebagai mandi junub atau janabah tak dapat dipandang mudah oleh umat islam. Masing-masing orang yang mlakukannya mestilah tahu dan penuhi  rukun2nya. Jika tidak mandi harus seorang ini tidak akan sah.

Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, tekad. Ke-2, singkirkan najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir.

Kemauan mandi harus : ” Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala. ” Atau ” Sahaja saya mandi harus kerana Allah Taala. ”

Tekad ini di dalam hati dan ia harusnya diikutkan waktu air hingga ke mana2 bahagian anggota badan.

Untuk wanita yang habis haid, tekad mandi harus yaitu : ” Sahaja saya mengangkat hadas haid kerana Allah Taala. ”
Waktu untuk wanita yang habis nifas, tekad mandi wajibnya yaitu : ” Sahaja saya mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala “.

Tekad ini bila dilambatkan atau saat seorang ini memulakannya selepas dia telah bersihkan salah 1 anggota badannya akan jadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali maksudnya saat dia mula memberi air keseluruh anggota tubuhnya. Sekiranya dia mempunyai tekad lebih dulu air sampai ke tubuh, niat ini bisa tidak sah. Oleh ini mandi wajibnya tidak sah.

Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu singkirkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, bila kita ada najis di badan, najis ini dapat dicuci serentak dengan mandi mesti. Ertinya bersihkan najis dengan mandi ini dapat disekalikan. statradar. net. statradar. net


Sumber : http://www.metrosiana.com/2016/09/astaghfirullah-ternyata-banyak-umat.html#

BACA JUGA : 

Gadis Kembar Tewas Setelah di Cekoki Minuman Keras Dan Di Perkosa Secara Bergilir

telegram